
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?
Forskningen er entydig: Å ta barna med ut i naturen gir mer variert læring, bedre sosial forståelse, bedre trivsel, bedre helse og motorikk, og kan virke stressregulerende. Det er et politisk mål at barn i Norge skal ha mer uteundervisning.
- Bedre konsentrasjon: Forskning viser at barn som tilbringer mer tid ute i skog og natur har bedre oppmerksomhet og arbeidshukommelse.
- Mindre konflikter: I skogen er det færre forstyrrelser og mindre støy. Det gir rom for ro, lek og samarbeid.
- Bedre læring: Barna som hadde lengst tid ute i barnehagealder, presterte bedre på nasjonale prøver i norsk og matematikk som tenåringer.
Uteskole i forskning, læreplan og praksis
I læreplanverket (L97, LK20) framheves viktigheten av at barna skal få lære ved å gjøre, få stimulert sin utforskningstrang, leke, bevege seg, undre seg og bruke sansene. I seksårsreformens sluttrapport heter det: «I våre observasjoner av uteskole finner vi igjen mye av dette. De utforsker natur, eksperimenterer, gjør praktiske oppgaver i matematikk og norskfaget, har stafett og leker fritt. Barna uttrykker at uteskole er gøy og at det er lystbetonte aktiviteter når de er ute.»
Forskning viser også at grunnskoler med uteundervisning har mer motiverte elever. Uteskole gir store muligheter for praktisk, utforskende og opplevelsesbasert læring, som er engasjerende og meningsfull for elevene.
Skogselskapet har satt skog på timeplanen i over hundre år, og har en rekke prosjekter som legger til rette for mer uteskole:

Med Skog på timeplanen tar vi veien om skjermen for å motivere til uteskole i neste sving. Skog er folkehelse, klimavinner og det vi skal leve av fremover.
Skoleskogdager
Skogselskapet har arrangert skoleskogdager i en årrekke, og i 2024 deltok 11 802 grunnskoleelever fra hele landet på en skoleskogdag. Dette er en skoledag fylt med mestring og læring ute i skogen. Ta kontakt med ditt fylkesskogselskap for å melde din interesse.

Kong(l)e for en dag er en meget populær, landsdekkende og interaktiv skoleskogdag med konkurranser og aktiviteter, som foregår siste uken i september hvert år. I 2024 deltok over 2000 skoleklasser og 40.000 elever.

Den store plantedagen er en skoledag med deltakere fra hele landet, der planting av ny skog og læring om treets kretsløp er tema.

Skogselskapet deltar på fagsamlinger for lærere og pedagoger rundt om i landet. Gjennom å inspirere de som jobber med barn og unge til daglig til å ta med læringen ut i naturen, kan vi påvirke slik at flere barn får de positive effektene av læring i friluft. Et samarbeidsprosjekt i regi av Norsk Friluftsliv.
Forskningsprosjektet «Naturen som læringsarena» (NArENA) har blant annet som mål å løfte uteskole som metode for en mer inkluderende og allsidig skole for alle barn, uavhengig av forutsetninger og forkunnskaper.
Skogselskapet deltar i Naturen som læringsarena. I dette klippet snakker en av våre dyktige instruktører om fotosyntesen.
TEMA
Skogen i Norge Skogen er viktig for helsa vår, for det biologiske…
Enkle grep mot dørstokkmila Det er ikke alltid nødvendig med lange turer…
Klima, natur og balansering av hensyn Skogens rolle og sammenhengen mellom…
Skogen er mer enn trær Skogen virker som en naturlig helsestasjon –…
Skogen i Norge Skogen er viktig for helsa vår, for det biologiske…
Enkle grep mot dørstokkmila Det er ikke alltid nødvendig med lange turer…
Klima, natur og balansering av hensyn Skogens rolle og sammenhengen mellom…
Skogen er mer enn trær Skogen virker som en naturlig helsestasjon –…