Det kan synes som alle varemerker, produkter og varer har sin egen influenser om dagen. Vi i Skogselskapet er på sett og vis skogens eget markeds- og kommunikasjonsbyrå. Og for meg personlig finnes det ikke noe mer meningsfylt å markedsføre enn skogen – det er grønt, bærekraftig og sirkulært. Hadde vår grunnlegger Axel Heiberg levd i dag, ville han blitt omtalt som skoginfluenser.

Vi er ikke bare skogens influenser – vi går fra prat til resultat gjennom helt konkrete satsninger. For grunnskolen kan vi nevne Skog på timeplanen, lokale skoleskogdager og den store plantedagen 10. juni. Til høsten inviterer vi sammen med Statskog til Barnas Skogdag 16 steder i landet, og vi lager arrangementer med tema Skog og helse, setter opp naturstiplakater i skogen, og ansetter ungdom i sommerjobb i skogen gjennom JOB:U.
For å nevne noe.
Dermed svarer vi på mye av det både statsministeren, landbruks- og matministeren, næringsministeren, kunnskapsministeren og helse- og omsorgsministeren har høyt på agendaen. Det være seg ungdomsløft, klimatiltak, folkehelse eller mindre skjerm i skolen.
«Alle bør vi være stolte skogeiere her til lands!»
Vi her i Norge skal være så stolte av den enestående naturressursen som skogen er, og som dekker nesten 40 prosent av landet vårt. Og i bunn og grunn er hver og en av oss en skogeier. For Staten, gjennom Statskog, er den største skogeieren i Norge.
Skogselskapet er for å bruke skogen, men ikke forbruke den. Vi mener at skogen og naturen må få fortsette sitt naturlige kretsløp og ikke omreguleres. Ved å bevare skogen som en verdifull naturressurs, kan vi sikre bærekraftig forvaltning og bruk.
Vi i Skogselskapet er også opptatt av å tydeliggjøre for allmennheten forskjellen mellom varig nedbygging av natur, og et fornybart, sirkulært skogbruk. Hogst er ikke nedbygging av skog, men en naturlig del av skogens kretsløp.
«Skogen gir oss bedre folkehelse, fornybare ressurser, arbeidsplasser, naturopplevelser og en klimaeffekt som vi ikke kan erstatte.»
Skogeierne spiller en viktig rolle som tilretteleggere for naturopplevelser og friluftsliv. Skogselskapet mener at næring og friluftsinteresser fint kan gå hånd i hånd. Her er vi en brobrygger. Vi vil gi honnør til Statskog og mange private skogeiere som tar dette oppdraget på alvor, slik at folk flest kan bruke skogen som en kilde til livskvalitet.
Skogen reparerer ikke bare helsa vår, men også klimaet – og er Norges viktigste klimaverktøy. Skog i vekst binder karbon, og bidrar til å redusere klimagassutslipp. Langlivede treprodukter fungerer som stabile karbonlagre. Dette gjør aktiv bruk av skogen til en avgjørende faktor for at Norge skal nå sine klimamål.
For oss i Skogselskapet er «skog» definisjonen på bærekraft. Skogen gir oss bedre folkehelse, fornybare ressurser, arbeidsplasser, naturopplevelser og en klimaeffekt som vi ikke kan erstatte. Dette skal ut til folket i Friluftslivets år 2025!
God påske!
Helene Nygaarsvik Ruud
Admininstrerende direktør
